انواع سنگ کلیه و تشخیص آن – دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی

در اي آر سي پي، بيمار يک آندوسکوپ را (که لوله اي انعطاف پذير، دراز و چراغ دار است و به يک کامپيوتر و نمايشگر تلويزيوني متصل است) فرو مي دهد. بيمار يک آندوسکوپ را (که لوله اي انعطاف پذير، دراز و چراغ دار است و به يک کامپيوتر و نمايشگر تلويزيوني متصل است) فرو مي دهد. يک ماده راديو اکتيو به بيمار تزريق مي شودکه در کيسه صفرايي که بعداً تحريک به انقباض مي شود جذب مي گردد. برخی زمرد های مصنوعی مثل Grown – Flux بدلیل ماده به کار رفته در آنها هنگام قرار گرفتن در معرض با طول موج بالا درخشش فلورسانت قرمز ماتی از خود ساطع می کنند درصورتی که نوع طبیعی آن همچین نوعی بازتاب نمی کنند.

این رسوبات در بافت صفرا باقی می مانند و مشکلی را برای شما ایجاد نمی کنند تا زمانی که از جای خود حرکت کنند و وارد مجاری صفراوی شوند. نام خود را از خانواده سلطنتی روسی Korloff -Sapojnikoff به ارث برده است که مالک آن بوده اند. لذا به افراد دارای سنگ کلیه توصیه می کنیم: رژیم غذایی با کلسیم کافی داشته باشند، اما از مصرف قرص کلسیم پرهیز کنند! سنگ کیسه صفرا ته مانده سخت شده مایعات دستگاه گوارش است که میتوان با رعایت یک رژیم غذایی مملو از فیبرهای محلول در آب و مصرف نکردن غذاهای چرب از تشکیل آن پیشگیری کرد.

سنگهای صفراوی می توانند به اندازه دانه شن کوچک یا به اندازه یک توپ گلف بزرگ باشند. پیشگیری: برای کاهش خطر ابتلا به سنگ صفراوی نکات زیر را رعایت کنید: 1- از خوردن غذاهای چرب وحاوی کلسترول زیاد خودداری کنید. گاهي، در فردي که جراحي برداشت کيسه صفرا شده است، چند روز، چند هفته چند ماه يا حتي سالها پس از جراحي سنگي در مجاري صفراوي تشخيص داده مي شود. غلات کامل، سبوس و نان های سبوس دار باید در رژیم غذایی این افراد گنجانده شود، زیرا سبوس این خاصیت را دارد که به مواد صفراوی ریخته شده به روده متصل شده و سپس آن ها را از بدن دفع کند همانطورکه توضیح داده شد، در حالت عادی کلسترول موجود در مواد صفراوی پس از ریخته شدن به روده، دوباره به سمت کبد برگشته تا در ساخت اسید صفراوی به طور مجدد شرکت کند.

در صورت امکان ، سعی کنید پس از دفع سنگ را نگه دارید تا آن را برای آنالیز بیشتر به دکتر تحویل دهید . امواج صوتي از طريق يک وسيله دسته دار که تکنسين روي شکم مي خزاند به کيسه صفرا مي رسند. امواج صوتي از کيسه صفرا، کبد و ساير ارگانها مانند رحم باردارباز مي گردند و پژواک آنها پيامهاي الکتريکي ايجاد مي کند که مي توانند تصوير عضو را در يک نمايشگر ويدئويي ايجاد کنند.

اگر جراح مانعي را در حين روش لاپاراسکوپي مانند عفونت محل يا جاي زخم باقي مانده از سايرجراحيهارابيابد،گروهجراحيممکناستتصميمبهتغييرروشوتبديلآنبهجراحيبازبگيرند. از آنجا که ماهيچه هاي شکمي در حين جراحي لاپاراسکوپي بريده نمي شوند، بيماران درد و عوارض کمتري نسبت به جراحي با استفاده از برش بزرگ از طريق شکم دارند. الماسهایی با رنگ M ، سایه رنگ زرد مشخصی دارند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. نمکهای صفراوی با چربی ترکیب می شوند و بیلی روبین به صفرا و مدفوع رنگ زردی می دهد.

اگر مایع صفرا حاوی میزان زیادی کلسترول، نمکهای صفراوی یا بیلی روبین باشد در شرایط خاصی می تواند به شکل سنگ سخت گردد. سایر مجاری که به مجرای صفراوی مشترک باز می شوند شامل مجرای لوزالمعده ای است که آنزیمهای هضم کننده را از لوزالمعده خارج می نماید. سنگهای کلسترولی معمولاً زرد-سبز هستند و به طور اولیه از کلسترول سخت شده ساخته می شوند. پورین ها موادی هستند که به طور طبیعی در همه مواد غذایی مخصوصا گوشت، ماهی و صدف یافت می شوند.

به اين نوع جراحي، جراحي باز گفته مي شود چرا که در آن جراح يک برش 12 الي 20 سانتي متري در شکم مي زند تا کيسه صفرا را بردارد. اگر سنگهاي صفراوي در مجاري صفراوي باشند، پزشک (معمولاً يک متخصص گوارش) ممکن استازايآرسيپي ( ERCP)براي تعيين محل سنگها و برداشتن آنها پيش از جراحي يا در حين آن استفاده نمايد. مصرف برخی از داروها میتواند منجر به سنگ کلیه شود. از مصرف غذاهای سرخ کرده، آجیل، سس، آب گوشت، نیمرو، کره، خامه و سایر غذاهای پرچرب باید پرهیز شود.

ناگفته نماند که ممکن است به بعضی ها غذاهایی از قبیل شیر- سوسیس- کالباس و غیره حساسیت داشته و هضم این غذاهای برایشان مشکل باشد در این صورت بهتر است از خوردن غذاهایی را که نمی توانند تحمل نمایند پرهیز نمایند. اگر هر یک از این مجاری به مدت زمان قابل توجهی مسدود گردند، ممکن است آسیب شدید و احتمالاً کشنده یا عفونت درکیسه صفرا، کبد یا لوزالمعده اتفاق بیافتد. کیسه صفرا می تواند فقط یک عدد سنگ بزرگ و یا صد ها سنگ کوچک و یا به نسبه هر ترکیب دیگری را بسازد. این سنگ به اضطراب پایان میدهد و ضداضطراب و کابوس است و برای کسانی که بدخواب هستند یا مدام کابوس میبینند توصیه شده است.

کونزیت برای اولین بار در سال 1902 میلادی توسط یک معدن شناس به نام George F. Kunz، در کشور امریکا کشف شد. گاهی اوقات یک طراحی ساده و کم خرج می تواند اثر بخشی بهتری نسبت به یک طرح پیچیده و پر هزینه داشته باشد. سنگ الماس قدرت گرم ترین و درخشان ترین سیاره یعنی سیاره زهره را به همراه دارد که با استفاده از الماس می توانید به این قدرت دست یابید . 2) درمان جراحی: کاربرد جراحی وبرداشتن کیسه صفرا موقعی است که بیمار بیش از 48 ساعت علائم التهاب حاد کیسه صفرا را داشته ویا دردهای کولیکی راجعه(قولنج صفراوی) همراه با سنگ داشته باشد.

این سنگها با علائمی مانند درد شدید در پهلوها، پشت، زیردندهها، درد کشاله ران و پایین شکم، دفع دردناک ادرار و تکرر ادرار بیش از معمول آن، ادرار تیره، صورتی، قرمز یا قهوهای، احساس نیاز به ادرار، تب و لرز (در صورت وجود عفونت) و مقادیر اندک ادرار همراه باشد. از زعفران همچنین در مقابل اسهال خونی، تب، سرخک، هپاتیت، مشکلات کیسه صفرا ( که در ادامه به معرفی بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا می پردازیم )، سیروز طحال و کبد، عفونت ادرار، وبا، دیابت و بیماری های پوستی استفاده می شود.

منابع نفریت از جادئیت بسیار بیشتر و از نظر ارزش و قیمت نیز پایینتر آن میباشد. این سنگ های کوچک موجب جلب محبت قوی اطرافیان و آشنایان شده، همچنین دشمنان را دفع می کند و دوستان بسیار زیادی را به سمت شما جذب می کند. می باشد که این مورد بسیار مهم است و طراحان جذب این مزیت و ویژگی منحصر به فرد آن شده اند. اگر چیزی منحصر به فرد و مد روز میخواهید، به رزگلد فکر کنید که با رنگ آبی خنک توپاز تضاد زیبایی دارد.

علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است دلیلی بر وجود سنگ در کیسه صفرا باشد؛ این علائم شامل حالت تهوع، استفراغ، ادرار با رنگ تیره، مدفوع خاکستری رنگ، احساس نفخ در روده و معده، آروغ زدن، اسهال و سو هاضمه میشود. اين يک جراحي بزرگ محسوب مي شود و ممکن است نياز به 2 الي 7 روز بستري در بيمارستان و چند هفته استراحت در منزل براي بهبودي داشته باشد. در اين جراحي جراح چند برش کوچک بر روي شکم مي دهد و وسيله جراحي را داخل مي کند و يک دوربين ويدئويي بسيار کوچک درون شکم قرار داده مي شود که يک نماي بسته از اندامها و بافتها را به جراح مي دهد.

سنگ در يک سبد کوچک گير انداخته شده و به وسيله اندوسکوپ بيرون آورده مي شود. الماس، سنگ برج اسد، روشنگری، خلوص و شفافیت را به همراه می آورد. یاقوت کبود در رنگهای مختلفی وجود دارد اما بیشتر آنها با سایههایی از رنگهای آبی همراه هستند. اگر، مانند من، شما تجربه کرده اید، و هنوز هم رنج مشقت باری دارید، زیرا دارای سنگ کیسه صفرا هستید، و شما باید قطعا به این کیسه صفرا کمک کنید تا آن را از بین ببرد. پزشک در این شرایط شما را معاینه فیزیکی می کند که شامل بررسی چشمان و پوست شما می باشد که به دنبال تغییر رنگ در آنها است .

سنگ متولدین نخستین ماه تابستان «گارنت» است که به رنگ تیره و شبیه یاقوت قرمز در طبیعت دیده میشود. سنگهای کیسه صفرا وقتی تشکیل می شوند که مایع ذخیره شده در کیسه صفرا تبدیل به شکل قطعاتی از مواد جامد (شبیه سنگ سخت شده) می گردد. به محض اطمینان از وجود سنگ کیسه صفرا درمان ضروری می شود حتی اگر احساس هیچ نوع ناراحتی نشود زیرا خطر بسته شدن مجرای صفراوی وجود دارد.در شرایطی که جراحی با خطر توام باشد درمان با دارو برای سنگهای کوچک کلسترول بهتر از جراحی است. حدود ۸۰ درصد سنگهای صفراوی را شامل می گردند.