علل، علائم، عوارض و درمان

در صورتی که وجود سنگ کیسهی صفرا توسط اسکن تشخیص داده شود اما هیچگونه علائمی وجود نداشته باشد، یا پزشک گمان میکند که علائمی که وجود دارند مربوط به مشکل دیگری مانند زخم معده هستند، نیازی به عمل جراحی نیست. پس هیچکس ثروتمند نیست و هیچکس نیز فقیر نیست. هرچه ادرار رقیقتر باشد احتمال تشکیل سنگ کلیه نیز کمتر است. با این وجود، احتمال تشکیل سنگ کلیه در افراد بین 20 تا 50 سال بیشتر است. کار ساخت آن از سال 1377 در شمال غربی اراک و نزدیک نیروگاه ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک آغاز شده بود.

اگر آب ولرم و با آب لیموی تازه (نه آبلیموی کارخانه ای) ترکیب شده باشد نتیجه اش برای سلامتی بهتر خواهد بود. به همینخاطر نیز مصرف مامیران باعث شل شدن ماهیچههای مجرای صفرا میشود و در نتیجه جریان صفرا بهتر جریان پیدا میکند. به همین دلیل پزشک توصیه میکند که عمل جراحی برداشتن کیسهی صفرا را انجام دهید. این عارضه سنگ کیسه صفراوی که بیشتر یک مشکل گوارشی است با علائمی مانند درد شدید و ناگهانی در قسمت راست بالای شکم، تب، تهوع و گاهی استفراغ، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها همراه است.

شکل سنتی جراحی کیسه صفرا امروزه کمتر استفاده میشود اما همچنان روش توصیه شده برای افراد با بیماری شدید کیسه صفرا یا دارای زخم ناشی از جراحیهای قبلی میباشد. کاربرد اصلی سنگ های مرمریت ایرجی در نمای داخلی و کف ساختمانهای اداری و مسکونی میباشد. از منظر طب سنتی، صفرا یکی از اخلاط چهارگانه سازنده بدن است(دم، بلغم، صفرا و سودا) که تبلور و ظهور اصلی آن در همین کیسه صفراست. یرقان زمانی اتفاق میافتد که مجرای اصلی صفرا مسدود شده و منجر به تجمع مادهای به نام بیلیروبین در جریان خون میگردد. 2- سوء هاضمه: معمولاً این بیماران دچار علایم مختلفی از سوء هاضمه هستند از جمله: سوزش سر دل، نفخ، تهوّع، آروغ های مکرّر، احساس سنگینی معده یا عدم هضم غذا که این علایم به ویژه با مصرف غذاهای چرب ممکن است تشدید شوند.

دیده شده که 10 تا 20 درصد افرادی که به کمک غذاهای بسیار کم کالری، وزن خود را سریعا کم می کنند؛ گرفتار سنگ کیسه صفرا می شوند. روشهای لاپاراسکوپی نسبت به تکنیکهای سنتی جراحی کمتر تهاجمی هستند که به معنی وجود برشهای کوچکتر، درد کمتر بعد از عمل و دورهی بهبودی کوتاهتر برای بیماران است. بنابراین در این موارد، جراحی توصیه نمیشود. میزان بروز سنگهای صفراوی با افزایش سن، افزایش پیدا می کند، تا آنجا که بین 50تا 65 سالگی، به طور متوسط حدود 20% زنان و 5% مردان دچار این بیماری هستند.

صفرا به طور عمده شامل اسیدهای صفراوی و کلسترول است که اولی همان وظیفه هضم چربی ها را به عهده دارد و دومی یعنی کلسترول به همراه برخی مواد دیگر از راه مدفوع دفع می شود؛ به عبارت دیگر، صفرا وظیفه تنظیم میزان کلسترول خون از طریق دفع گوارشی آن را هم به عهده دارد، جالب است که بدانید کبد روزانه نیم تا 1/5 لیتر صفرا تولید می کند . همانا به خدا قسم، خداوند این سنگ را در روز قیامت زنده میکند در حالیکه یک زبان و دو لب دارد و گواهی میدهد برای آنانی که بر میثاق خود پایبند بودند.

تیم پزشکی ما بر اساس نوع و شدت بیماری و شرح حال پزشکی شما از جمله انجام جراحیهای ناحیه شکم مشخص خواهد کرد که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی لاپاراسکوپی هستید یا خیر. «سنگ های صفراوی بدون نیاز به جراحی و تنها با استفاده از دارو، به راحتی و به سرعت درمان می شوند .» این جمله قاطع را همین اول بحث می گویم تا خیال آن دسته از بیماران مضطربی که از پزشک خود شنیده اند که «سنگ کیسه صفرا درمانی به جز جراحی ندارد» را راحت کرده باشم. همچنین ممکن است با داروهای خاصی مانند توپیرامات (توپاماکس) که برای درمان میگرن یا تشنج استفاده میشود همراه باشد.

همچنین مقدار زیادی باران و زبالههای رادیو اکتیو از حوادث اتفاق افتاده در نیروگاهها پخش شد. همچنین خطرات بالقوهای از جمله یرقان همراه با عفونت در کبد یا پانکراتیت حاد که گاهی اوقات میتواند تهدیدکنندهی زندگی باشد وجود دارد. علائمی از جمله آروغ زدن، عدم هضم چربی و سوء هاضمه معمولاً در اثر سنگهای کیسهی صفرا ایجاد نمیشوند و با برداشتن آنها بهبود پیدا نمیکنند. در صورتی که سنگهای کیسهی صفرا شروع به نشان دادن علائمی چون درد نمایند، این احتمال وجود دارد که این علائم در آینده ادامه پیدا کرده و حتی بدتر شوند و خطر عوارض شدیدتری چون یرقان و پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) نیز وجود دارد.

1- دردهای شکمی: این دردها به این دلیل ایجاد می شوند که انسداد مجرای صفرا با سنگ باعث افزایش فشار داخل مجرا و گشاد شدن آن می شود که حاصل آن انقباضات مکرّر کیسه و مجرای صفراوی برای رفع انسداد است که این انقباضات درد ایجاد می کنند. به همین دلیل گاهی اوقات به آنها سنگهای صفراوی خاموش گفته میشود. با این حال گاهی اوقات ممکن است یک سنگ بسیار بزرگ با قطر تا ۵ سانتیمتر یا صدها سنگ کوچک با اندازهی یک دانه شن وجود داشته باشد. بسیاری اوقات با مصرف غذاهای چرب و سنگین، تخم مرغ، شکلات، کاکایو، شیرینی های خامه ای و …

در حالی که از غذاهای با چربی بالا اجتناب شود. ESWL از امواج صوتی برای ایجاد ارتعاشات قوی (امواج شوک) استفاده می کند که سنگها را به قطعات ریزی تبدیل می کند که از طریق ادرار شما قابل دفع است. بیشتر معاینات برای سنگ کیسهی صفرا از طریق سونوگرافی انجام میشود. در این روش از ابزار مخصوصی برای برداشتن کیسه صفرا استفاده میشود. خوشبختانه در طول دوران طبابت خود، تقریباً هیچ بیماری نداشته ام که برای درمان سنگ کیسه صفرای او دچار مشکل خاصی شده باشم و متاسفانه این جملات را در حالی می نویسم که چندی قبل، یکی از اقوام نسبتاً نزدیک خود را که به اصرار پزشکان معالج و علیرغم بیماری قلبی، برای درمان سنگ کیسه صفرا اقدام به جراحی کرده بود را به آسانی از دست دادیم .

در سال دو هزار و و هجده تخمین زده شده که این معدن۱۳۲.۷۵ میلیون قیراط ذخایر احتمالی و اثبات شده داشته باشد. خطرات احتمالی چون حملههای بیشتر کولیک صفراوی و یا کولهسیستیت حاد که درد در بالای شکم رخ میدهد، وجود دارد. روش های دیگری نیز برای تمییز کردن تدریجی کبد و کیسه صفرا وجود دارد که در لینک زیر خلاصه شده است. این سنگها از ترکیبات مختلف صفرا که توسط کبد تولید میشوند، بوجود میآیند. آن ها می پنداشتند که اگر بر 9 منفذ میت ، طلا و سنگ یشم بگذارند ، جنازه از پوسیدگی و گندیدگی مصون می ماند.

این حملهها اغلب بعد از یک وعدهی غذایی چرب رخ میدهند، زیرا مصرف چربی موجب تحریک کیسهی صفرا برای فشار بر صفرای ذخیرهشده و حرکت آن به داخل رودهی کوچک جهت تسهیل هضم میشود. در صورتی که مجرا مسدود بماند ممکن است عوارضی رخ دهد. علائم سنگهای کیسهی صفرا معمولاً زمانی بروز پیدا میکنند که یک سنگ در یکی از مجاری (لولهها) که صفرا را از کیسهی صفرا جابهجا میکند، قرار بگیرد (این مجاری شامل مجرای سیستیک و مجاری صفراوی میباشند).

انسداد مجرای صفرا: سنگ صفرا میتواند لولهها (مجاری) که از طریق آنها صفرا از کیسه صفرا یا کبد به روده کوچک جریان دارد را مسدود کند. حتی سنگ های کریستالی بی رنگی نیز موجودند که شباهت زیادی به الماس دارند و ممکن است ما را در تشخیص دچار اشتباه نمایند. در صورتی که مقدار زیادی کلسترول وجود داشته باشد سنگ از نوع کلسترولی میتواند شکل بگیرد. پزشکان برای تشخیص سنگ کلیه، عمدتاً به سی تی اسکن متکی هستند که در تشخیص سنگ کلیه بسیار موثر است.

مطالعات نشان میدهند، حدود هشت درصد از افراد مبتلا به سنگ حاد کلیه، دچار عفونت مجاری ادراری شدهاند. مطالعات پزشکی میگویند، حدود ۲۰درصد زنان و ۸ درصد مردان بالای ۴۰سال سنگ کیسه صفرا دارند و البته این میزان مبتلا شدن به کیسه صفرا با بالارفتن سن افراد افزایش پیدا میکند. 2- کم شدن میزان تخلیه کیسه صفرا:گفتیم که کیسه صفرا با حرکات انقباضی، هر چند ساعت، مقداری از صفرای خود را به درون روده تخلیه می کند؛ حال اگر به هر دلیلی این تخلیه با تاخیر صورت گیرد؛ صفرای درون کیسه غلیظ تر شده و احتمال تشکیل سنگ افزایش می یابد.

در صورتی که هر یک از این علائم جدی را دارید باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید. اين قرصها روي هم قرار داده شده و ميله هايي را تشكيل ميدهند كه به ميله سوخت موسوم است. مامیران که بهطور سنتی نیز در درمان بیماریهای کبدی مصرف میشود حاوی ترکیب مؤثر کلیدونین است. لجن صفراوی ماده ای طبیعی است که در سونوگرافی تشخیص داده می شود و محتوای رسوبات و ذرات ریز بیلی روبینات کلسیمی و کریستال های کلسترولی است. سنگ پا درواقع نوعی سنگ طبیعی آتشفشانی است که از سفت شدن گدازه های ایجاد می شود. سنگ های آنتیک طبیعی سنگ هایی هستند که بدون دخالت انسان از ترکیب سنگ های مختلف به وجود آمده اند و به طور طبیعی استخراج می شوند.

1- سنگهای کلسترولی: گفتیم که 75% سنگهای صفراوی را تشکیل می دهند. از نظر پزشکی سنگهای صفراوی رسوبات سخت شدهای از مایعات گوارشی هستند که میتوانند در کیسه صفرا تشکیل شوند. میکروسکوپهایGemalogy که دارای نور فلورسنت در Over Hed هستند نیز برای عملColor Grading به صورت شخصی مناسب است. این گوهر دارای سختی 6.5 تا 5.5 در مقیاس موس و شفاف تا نیمه شفاف، وزن مخصوص 1.98 تا 2.20، رنگ خط سائیدگی سفید و جلای شیشه ای می باشد. بعضی از این لکهها ممکن است با چشم دیده شوند، اما معمولاً از ارزش گوهر کم نمیکنند.