سئو به زبان ساده

دوره آموزش HTML CSS رایگان پادشاهی در وب دانشجویار

وقتی در آن کیورد رتبه گرفتید می‌توانید به کیوردهای شبیه به آن کیورد نیز فکر کنید و صفحه را برای آن‌ها هم بهینه کنید. در این بخش می‌توانید ببینید کدام سایت‌ها به شما بک‌لینک داده‌اند، کدام صفحاتتان بیشترین بک‌لینک را دارند. در مهم‌ترین منوی این بخش می‌توانید ببینید صفحات سایتتان در مورد core web vitals چه وضعیتی دارند. سرویس validator.schema.org متعلق به وب‌سایت schema.org است و به شما امکان می‌دهد اسکیمای صفحات سایت خود را آزمایش کنید. با توجه به اینکه گوگل؛ سرویس Google my business را برای ایران تحریم کرده است می‌توانید از ابزار گوگل‌مپ‌ برای لوکال سئو استفاده کنید. و البته بر خلاف تصور خیلی از افراد که تصور می‌کنند بهترین امکان ابزار یواست؛ تجزیه و تحلیل متن صفحه است، به نظر من بی‌مصرف‌ترین امکان یواست، همین امکان است.

موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم‌ های پیچیده گوگل (که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم)، سایت‌ها را بر اساس معیارهایی مانند ارتباط محتوا، اعتبار دامنه و تجربه کاربری ارزیابی می‌کنند. «سئو» یا «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» به روش‌هایی گفته می‌شود که وب‌سایت‌ها برای دیده‌شدن در رتبه‌های اول صفحه نتایج به کار می‌گیرند. از بین پاسخ‌هایی که موتورهای جستجو در صفحه نتایج به کاربران نمایش می‌دهند، همیشه وب‌سایت‌های رتبه‌های اول تا پنجم بیشترین میزان کلیک و بازدید را دریافت می‌کنند. به کمک تکنیک‌های مختلف SEO هم موتور جستجو محتوای صفحات وب‌سایت را بهتر و کامل‌تر درک می‌کند و هم کاربران راحت‌تر از وب‌سایت شما استفاده می‌کنند. در این نوشته از مجله فرادرس یاد می‌گیرید تعریف سئو چیست و نحوه کار آن چگونه است. در ادامه هم با انواع روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت و اصلی‌ترین تکنیک‌های هرکدام آشنا می‌شوید.

این متاتگ باعث می شود صفحاتی که در شبکه‌های اجتمای به اشتراک گذاشته می شوند، دارای تصویر، عنوان و توضیحات باشد. این فایل، برای موتورهای جستجو شناخته شده است و ساختار کد استاندارد خود را دارد. از آنجایی که زبان HTML کدهای زیادی دارد الان نمی‌خواهم همه آن‌ها را توضیح دهم و تا پایان این مطلب به مرور با تمام کدهای مهم آشنا می‌شوید. مثلا من وقتی سئو را شروع کردم؛ به زبان‌های بک‌اند، فرانت‌اند و مدیریت سرور تا حدی مسلط بودم و این مسئله باعث شد مباحث مربوط به تکنیکال سئو را بهتر درک کنم. اگر در صفحه محصول لینک قرار دهید ممکن است کاربر روی لینک کلیک کند، از صفحه خارج شود و دیگر به این صفحه برنگردد. چنانچه محتوایی که تولید می‌کنید برای خودتان، مخاطب و گوگل جذاب باشد، شما محتوای باکیفیت تولید کرده‌اید.

این الگوریتم‌ها باعث شد نتایج جستجو تا حد زیادی بهتر و باکیفیت‌تر شوند. گوگل با رونمایی از الگوریتم پیج‌رنک و محاسبه ارزش لینک‌ها باعث شد، نتایج جستجو تا حدی بهتر شود. اولین موتور جستجویی که لینک‌ها را جزو فاکتورهای رتبه‌بندی در نظر گرفت، گوگل بود. در ادامه به مواردی می‌پردازم که باعث می‌شود محتوایی تولید کنید تا کاربر از محتوای شما لذت ببرد و مقصد کلیک پایانی شوید. از محتوای صفحه شما لذت می‌برد و یاد می‌گیرد چگونه این کار را انجام دهد و در سایت شما جستجویش را پایان می‌دهد.

در مورد این موضوع و تکنیک های اجرای آن در مقاله سوشیال سیگنال اطلاعات مهمی ارائه کردم. برای بهینه سازی سرعت سایت میتوانید از آموزش های رایگان سطح وب، مثل مقاله افزایش سرعت سایت ما، آموزش های غیر رایگان و حتی خدمات وب سایت ها استفاده کنید. آیا برای سئو سایت نیاز به علم برنامه نویسی داریم؟ برای بهینه سازی سئو سایت هیچ اجباری برای تسلط به زبان برنامه نویسی نیست. کاربران معمولا برای رفع نیازهای خود به گوگل مراجعه می‌کنند، درصورتی که شما به طور اصولی بهینه‌سازی سایت را انجام داده باشید، می‌توانید این کاربران را جذب و به اهداف خود نزدیک شوید. در این قسمت از مقاله سئو سایت به زبان ساده به تکنیک‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانیم برای سایت خود لینک‌سازی خارجی و باکیفیت انجام دهیم و از مزایای آن بهره ببریم.

کاربری این صفحات برای زمانی است که می‌بایست اطلاعات خاصی از کاربر برای هدفی مشخص در حین ورود دریافت کرد. مثلا می‌توان به تاییدیه سن، نمایش دادن یک اعلامیه و غیره اشاره نمود. صفحاتی که به عنوان لندینگ پیج محصول شناخته می‌شوند در آموزش سئو سایت‌های فروشگاهی بسیار مهم هستند. اولین مدل، صفحاتی هستند که به عنوان یک پست تایپ درنظر گرفته شده و مانند پیج‌های دیگر محصول اقدام به فروش کالا، درج مشخصات و غیره می‌کنند. به صفحاتی که در جریان مناسبت‌ها یا وقایع خاص ایجاد شده و معمولا برای فروش یک محصول یا ارائه خدمات با یک تخفیف جذاب طراحی می‌شوند، صفحه لندینگ جشنواره می‌گویند.

رشته طولانی از اعداد و حروف که در بالای صفحه مرورگرتان نوشته می‌شوند، نقش مهمی در دیده شدن سایت‌ها در موتورهای جستجو دارند. سئو چند وجهی است و همیشه در حال تکامل است، اما اصول اصلی آن باقی مانده است. با درک و عمل به این حقایق، کسب‌وکارها و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند پیچیدگی‌های سئو را با اطمینان دنبال کنند و به موفقیتی پایدار در فضای دیجیتال دست یابند. آنچه را که بیشتر به کسب و کار یا نوع محتوای شما مرتبط است، شناسایی کنید و به آن تخصص ها عمیق تر بپردازید. برای کسب‌وکارهای محلی، راه‌اندازی حساب «Google برای کسب‌وکار من» اولین قدم خوبی است. با تماس با وبلاگ نویسان و سایر نهادهای آنلاین در صنعت خود برای فرصت های پست مهمان شروع کنید.

البته مطمئنا، بخشی از کار به صورت اتوماتیک و توسط نرم‌افزار انجام می‌شد اما تا حد زیادی به کار انسان بستگی داشت. “”قبل از رنک‌برین، گوگل از نیروی انسانی برای شناخت جستجوهای پیچیده استفاده می‌کرد. مثلا تفاوتی نمی‌کرد فردی عبارت «خرید دوچرخه» را از لاهیجان جستجو کند یا لنگرود. و این فقط یک نمونه کوچک بود از مشکلاتی که ممکن است از دل سایت سئو نشده بوجود آید. بعد از چند روز متوجه می‌شوید ۵۰ صفحه که کاملا بی‌ارزش هستند و مربوط به تمپلیت‌های پیش ساخته قالب هستند ایندکس شده‌اند.

ساختار URL های وب‌سایت باید به گونه‌ای تنظیم شود که ربات‌های گوگل و کاربران به راحتی متوجه بخش‌های مختلف وب‌سایت شوند. مثلا در یک وب‌سایت فروشگاه اینترنتی، احتمالا مهم‌ترین صفحات، صفحات دسته‌بندی هستند که باید آدرس آن‌ها در منو قرار گیرد. انتخاب کلمات کلیدی مناسب یا اشتباه می‌تواند تفاوت بین موفقیت یا عدم موفقیت در سئو را رقم بزند. فریلنسرها معمولا در وب‌سایت‌های مخصوص فریلنسری ایرانی و خارجی یک حساب کاربری ایجاد می‌کنند،‌ رزومه خود را آپلود می‌کنند و منتظر پیشنهادات می‌مانند. برای بک‌لینک‌سازی روش‌های گوناگونی وجود دارد که در ۳ دسته لینک‌سازی کلاه‌سفید، کلاه‌سیاه و کلاه‌خاکستری تقسیم می‌شوند. در ادامه چند روش را نام می‌برم و می‌گویم هر روش در کدام سبک سئو قرار می‌گیرد.

در این روش معمولا تمامی قوانین گوگل رعایت می‌شوند و اغلب در آن راه‌هایی برای ترغیب و گاها گول زدن مخاطبان و کاربران وجود دارد. بسیاری از تبلیغ‌ها یا بسیاری از عنوان‌‌هایی که برای مطالب سایت‌ها انتخاب می‌شوند، جزو سئو کلاه خاکستری قرار می‌گیرند. آموزش سئو پس از گذر از اقدامات روتین و اولیه، پیچیدگی و تکنیک‌های خاص به خود را دارد. به طور کلی با روش‌های مختلفی می‌توانید سئو سایت را پیش ببرید که هر کدام از این متدها در جلب نظر مخاطبان و گوگل نقش بسیار زیادی دارند. استفاده درست و بجا از این تکنیک‌ها می‌تواند شما را از دیگر سئوکاران متمایز کند.

بدون استفاده از ابزارهایی مثل موارد بالا، اندازه‌گیری موفقیت تقریباً غیرممکن است. قطعا برای شما هم پیش آمده است که در حال تحقیق به یک سایت مراجعه کرده باشید، که بدون هیچ بخش بندی، شخص یک محتوای 3000 کلمه‌ای را بدون پاراگراف بندی و سرتیتر پشت سرهم نوشته باشد. شما برای اینکه بتوانید یک محتوای ساختارمند و چشم نواز داشته باشید، باید از هدینگ و سرتیتر مناسب استفاده کنید. برای بررسی و چک این سایت ها در ابتدای مسیر سعی کنید به صورت مرتب چک کنید و یک مدت که از زمان سروع یادگیری که گذشت می توانید به صورت هفتگی این سایت ها را مورد بررسی قرار دهید. تو این بخش آموزش سئو رایگان قصد داریم اصطلاحات رایج  سئو رو برای شما بگیم که اگر جایی دیدید و یا کسی به شما گفت بدانید چه معنایی را میدهد. گوگل با 114.7 میلیارد جستجو در آن ماه، از سهم 65.2 درصدی حجم جستجوی وب در سراسر جهان برخوردار بود.

به عبارت دیگر شما بواسطه این بخش می‌توانید مخاطبین خود را مدت زمان بیشتری داخل پیج خود نگه دارید. زمانی که شما بتوانید مخاطب را مدت زمان طولانی‌‌تری در پیج خود نگهدارید، در این صورت خزنده‌‌های گوگل به شما علاقه بیشتری پیدا می‌کنند و مخاطبین بیشتری را در حوزه کاری شما به شما ارجاع می‌دهند. به طور کلی تولید محتوایی که شما انجام می‌دهید باید در چهارچوب سئو داخلی باشد. برای یادگیری سئو روش های بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد که هر کسی بسته به نیاز خود می تواند از آن استفاده کند. اگر همین الان نیز داخل گوگل سرچ کنید آموزش رایگان سئو سایت های زیادی برای شما نمایش داده خواهند شد که به صورت رایگان سئو را تدریس می کنند.

به عنوان رسانه اصلی کسب و کارتان روی وب سایت کار کنید، سپس به عنوان رسانه‌های فرعی و کمکی، به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید. اگر همه تکنیک‌ها و فاکتورهای سئو را رعایت کنید؛ اما خود گوگل نتواند وب سایت شما را بررسی کرده و آن را ببیند، عملاً هیچ ارزشی ندارد! یعنی چه؟ ببینید گوگل با کمک یک سری ربات که به آنها خزنده می‌گوییم، همه سایت‌های سطح وب را بررسی می‌کند و بعد از گذراندن محتوای آنها از فیلترها و فاکتورهایش، به آنها رتبه می‌دهد. مثلاً اینکه سئو سایت با هزینه‌های بسیار کم‌تری نسبت به دیگر انواع روش‌های جذب مشتری، مخاطبان را به سمت کسب و کارتان می‌آورد! یا مثلاً اینکه ورودی وب سایتی که سئو شده، بسیار بیشتر از وب سایت یا کسب و کاری است که با تبلیغات و بازاریابی برون‌گرا مخاطب جذب می‌کند.

این الگوریتم گوگل از برای تعیین ارتباط و اهمیت هر صفحه وب استفاده می کند و نقش مهمی در تعیین بهترین نتایج برای جستجوی شما دارد. موتورهای جستجو از برنامه های خودکار به نام خزنده یا عنکبوت برای اسکن و فهرست بندی مداوم صفحات وب استفاده می کنند. این خزنده ها پیوندها را از صفحه ای به صفحه دیگر دنبال می کنند و محتوا و ابرداده (اطلاعات مربوط به صفحه وب مانند عنوان، توضیحات متا و کلمات کلیدی آن) را استخراج می کنند. البته Keyword Planner کاملاً رایگان است ولی KWFinder به‌صورت محدود، اما دقیق‌تر اطلاعات را ارائه می‌دهد. کار مشاور سئو، کمک به وب‌سایت‌ها برای کسب رتبه بهتر و دریافت ترافیک بیشتر در موتورهای جستجو است. هر تخصصی واژه‌های مربوط به خود را دارد و فقط افراد فعال در آن حوزه متوجه آن می‌شوند.

از طرفی یکی از معیارهای مهم الگوریتم گورخر اسکیما مناسب برای صفحه محصولات و صفحه دسته بندی سایت شما می‌باشد. داشتن علائم تجاری رسمی و دولتی مانند اینماد نیز می‌تواند رتبه سئو سایت شما را به واسطه امتیاز مثبت الگوریتم گورخر افزایش دهد. بااین‌حال الگوریتم‌های موجود در موتورهای جست‌وجو امکان بهینه‌سازی وب‌سایت را بر اساس اصل سئو به وجود می‌آورند. این اتفاق فرصتی برای ارتباط موثر با این افراد، پاسخ به نیازها آن‌ها، ارائه راهکارهای کاربردی برای رفع مشکلات آن‌ها و تبدیل آن‌ها به مشتریان ثابت کسب‌وکار شما است. بر همین اساس برای این که بدانید اهمیت سئو چیست و چرا باید در فرایند دیجیتال مارکتینگ به آن توجه داشت، باید به برخی نکات توجه کنید.

اگر به سئو کلاسیک علاقه داشته باشید، می‌دانید که الگوریتم رنک برین در سال‌ 2015 با هدف جستجوی بهتر مخاطبین به گوگل اضافه شد. از همان سال‌های اولیه صحبت از هوش مصنوعی اختصاصی برای الگوریتم رنک برین مطرح میشد. اما در سال 2024 قرار است دسترسی این الگوریتم به دیتا بهتر شود و از طرفی از هوش مصنوعی گوگل نیز که به Google Bard معروف است بهره‌مند شود. در این صورت قدرت تحلیلی این الگوریتم افزایش پیدا خواهد کرد و می‌تواند به صورت ویژه روی محتوای سایت‌های مختلف نیز تاثیر گذار باشد. دقت کنید که این الگوریتم به صورت ویژه روی محتوای مفهومی تمرکز دارد و به دنبال مفاهیم آموزش داده شده در یک محتوا است.

زمانی که به محصول یا خدمات یا به پاسخ صحیح نیاز دارد، به دوست مورد اعتماد خود گوگل مراجعه می کند. مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید. اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. اگر چنین نگاهی را باور نداشته باشیم، به احتمال زیاد SEO به یکی از شیوه‌های قدرتمند برای هزینه کردن بی‌فایده‌ی پول و منابع کسب و کار ما تبدیل خواهد شد. اما باید به خاطر داشته باشیم که توجه به اصول سئو اگر به شیوه‌ای علمی و دقیق و تخصصی انجام شود، اتفاقاً راهکاری زمان‌بر، دشوار و گران‌قیمت است.

از جمله می‌توان به افزایش خزش سایت، انتقال اعتبار بین صفحات مهم، جلوگیری از تجربه تلخ صفحات 404 برای کاربران و درک رابطه بین صفحات مختلف توسط گوگل اشاره کرد. توصیه می‌شود که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان صفحه قرار دهید به کار ببرید؛ چراکه کاربران در موتور جستجو آنها را سرچ می‌کنند و در نتیجه احتمال مشاهده و پیشنهاد مقالات شما بیشتر خواهد بود. یکی از دلایل ایجاد این مشکل، عدم وجود سایت مپ برای پلتفرم شما است. اگر نقشه سایت داشته باشید، ربات‌های خزنده در موتور جستجو گوگل راحت‌تر با سایت ارتباط برقرار می‌کنند و کراول و ایندکس صفحات مختلف به آسانی انجام می‌گردد. توجه به ساخت نقشه یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در دوره جامع آموزش سئو باید به آن پرداخته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که در سئو تکنیکال، استراکچر و پایه‌‌ سایت را برای نتیجه گرفتن از اقدامات سئو داخلی و خارجی می‌سازیم.

گوگل قبل از هر چیزی بررسی می‌کند که آیا این سایت صلاحیت انتشار چنین محتوایی دارد و یا خیر. بسیار از افرادی که اطلاعات کافی در این حوزه ندارند، فکر می‌کنند که آموزش سئو امری منسوخ است. چرا که هوش مصنوعی گوگل و یا رقبای آن مانند GPT سایت‌ها را گردونه رقابت خارج می‌کند. زمانی که شما یک سوال از هوش مصنوعی میپرسید، برای پاسخ دادن به شما لازم است که منابع مختلف را بررسی کند و سپس در مورد آن تصمیم گیری نمایید که کدام یک را به شما نمایش دهد. با استفاده از ابزارهای سئو شما می‌توانید بک لینک‌های رقبای خود را بررسی نمایید.

گوگل هم به دلیل اهمیت امنیت اطلاعات کاربران مدت زمان زیادی است که استفاده از پروتکل امن https را به‌عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی صفحات وب در نظر می‌گیرد. برای فعال کردن این پروتکل روی وب‌سایت باید از تامین‌کننده هاست گواهینامه SSL دریافت کنید. اگر تا این قسمت از مطلب را به خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید سئو داخلی صفحه چیست و بهینه‌سازی وب‌سایت بر اساس اصول آن را چطور باید شروع کنید. در ادامه چند تکنیک مهم دیگر را که لازم است در سئو داخلی رعایت کنید، بررسی می‌کنیم که معمولا آن‌ها را در بخش کوچک‌تری به نام سئوی محتوا قرار می‌دهند. سئو حوزه پراکنده و پراصطلاحی است و به همین دلیل در متداول‌ترین دسته‌بندی، تکنیک‌های مختلف انجام آن را به سه دسته سئو داخلی، سئو فنی و سئو خارجی تقسیم می‌کنند.

یکی از راه های افزایش اعتبار نزد گوگل، دریافت لینک از سایت های  معتبر دیگر می باشد، حال اگر این سایت ها در زمینه فعالیت شما هم باشند که چه بهتر. سئو خارجی را می توان یکی از فاکتور های مهم رتبه بندی دانست که بخش عمده آن را می توان به دریافت بک لینک و رپورتاژ از سایت های معتبر که باعث افزایش اعتبار سایت می شوند دانست. وب سایت‌هایی که در سئو با هم رقابت می‌کنند، برای رسیدن به جایگاه مناسب در گوگل روی هر کدام از این کلمات یک صفحه ایجاد می‌کنند. بعد از آن سعی می‌کنند با بهینه کردن سایتشان، آن را روی کلمه مرتبط به خودش به صفحه اول برسانند. مثلاً کلمه کلیدی همین مقاله که در حال خواندنش هستید، "سئو چیست" است و ما می‌خواهیم این مقاله با این کلمه در نتایج اول گوگل نشان داده شود. اما سئو خارجی به فعالیت‌های بهینه سازی گفته می‌شود که در محیطی خارج از سایت شما انجام شده است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری